10 dingen die je vandaag al kunt doen voor een toegankelijke wijkkrant of -site

Wil je (digitale) toegankelijkheid tot in de puntjes in orde hebben? Dan komt daar best wat bij kijken. Gelukkig kun je met een paar kleine aanpassingen al veel bereiken. We geven je 10 tips die je vandaag al kunt toepassen op je wijkmedium en -site. Tip: Wil je eerst meer weten over wat (digitale) toegankelijkheid precies inhoudt? Lees dan eerst ons artikel ‘Wat is toegankelijkheid (en waarom het belangrijk is voor jou)’.

1. Gebruik een schreefloos lettertype (online/offline)

Lettertypes met streepjes aan de uiteinden zijn mooi, maar niet voor iedereen goed
leesbaar. Denk aan Times New Roman. Kies voor een schreefloos lettertype, dus zonder
streepjes aan de uiteinden van letters. Dat leest makkelijker. Voorbeelden zijn Arial of
Helvetica.

2. Gebruik maximaal 2 verschillende lettertypes (online/offline)

Kies voor maximaal 2 verschillende lettertypes. Bijvoorbeeld één lettertype voor de tekst en
één voor de titels. Dit oogt fijner en leest rustiger.

3. Gebruik maximaal 3 kleuren (online/offline)

Kleur kan helpen om informatie te ordenen. Maar dezelfde kleur moet dan ook steeds
hetzelfde betekenen. Gebruik niet meer dan 3 verschillende kleuren. Dit oogt fijner en leest
rustiger. Houd er ook rekening mee dat niet iedereen kleur kan zien.

4. Zorg voor het juiste kleurcontrast (online/offline)

Deze combinaties zijn fijn:

  • Zwart, rood, (donker)groen of (donker)blauw op wit
  • Zwart op geel
  • Rood op (licht)geel

Deze combinaties zijn niet fijn en slecht leesbaar:

  • Oranje op wit en zwart
  • Zwart op paars
  • Rood op groen (en andersom)

Wil je controleren of het kleurcontrast goed leesbaar is? Gebruik dan een contrastchecker. Je leest meer op de pagina ‘Heeft jouw website voldoende kleurcontrast?’ op MKBToegankelijk.nl.

5. Gebruik goede alt-teksten (online)

Als je de afbeelding niet kunt zien, dan is het fijn als er een beschrijving is. Dit heet online
een ‘alt-tekst’. Een schermlezer kan deze voorlezen. Vul deze in op je site of op social
media.

6. Gebruik nette namen voor bestanden en foto’s (online)

Een schermlezer leest bestandsnamen voor. Dus noem een foto niet ‘WA-457834545685
def goed voor site’, maar bijvoorbeeld: ‘Foto buurtfeest Bloemenplein 2023’. Dan weet
iemand die een schermlezer gebruikt ook wat op de foto te zien is.

7. Maak duidelijke links (online)

Een schermlezer kan links voorlezen. Maak dus duidelijke links en niet ‘hier’ of ‘klik hier’.
Dan heeft de gebruiker geen idee waar het over gaat. Schrijf bijvoorbeeld: ‘de pagina Over
ons’ of ‘de pagina Toegankelijkheid op Digitoegankelijk.nl’. Zet het er dus ook duidelijk bij als
de link naar een andere site gaat.
En vermijd dubbele links op dezelfde pagina. Bijvoorbeeld drie keer: ‘Lees verder’. Ook dat
is met een schermlezer erg onduidelijk.

8. Zet geen tekst in een afbeelding (online/offline)

Een schermlezer kan geen plaatjes lezen. De schermlezer kan hooguit de alt-tekst
voorlezen. Als er informatie in de afbeelding staat, dan is het slim om die ook in de lopende
tekst of in de alt-tekst te zetten. Gebruikt iemand een schermlezer? Dan krijgt diegene
alsnog alle informatie. De schermlezer leest namelijk de alt-tekst voor.

9. Schrijf duidelijke tussenkopjes (online/offline)

Niet iedereen kan je hele artikel lezen. Voeg daarom tussenkoppen toe. Zo kan een lezer
scannen. Is het interessant? Dan leest hij die alinea. Maak er informatieve kopjes van. Ook
als iemand alleen de kopjes leest, wil je dat diegene globaal de inhoud van het artikel kent.

10. Zet een samenvatting in je intro (online/offline)

Niet iedereen kan je hele artikel lezen. Of het kost veel moeite en tijd. Schrijf daarom een
helder intro, waarin je al een korte samenvatting van het artikel geeft. Iemand kan dan na
het intro stoppen met lezen en toch globaal de inhoud van het artikel kennen.

Wil je een stap verder zetten?

  • Zorg er dan voor dat jouw website voldoet aan de WCAG-richtlijnen. De techniek
    (code) moet kloppen, net als de vormgeving.
  • Maak van iedere wijkkrant een toegankelijke versie, bijvoorbeeld als pdf. Of zet de
    artikelen los op je site, zodat de schermlezer deze kan voorlezen.
  • Plaats een voorleesfunctie op je site. Lees meer over de voorleesfunctie en probeer
    deze zelf uit op www.exedo.nl.
  • Laat iemand de wijkkrant inspreken en zet de audiobestanden op je site.
  • Het Arnhems Platform voor Chronisch Gehandicapten (APCG) heeft haar hulp
    aangeboden. Hun ervaringsdeskundigen kunnen jouw site en/of wijkkrant doorkijken.
    Hoe toegankelijk is het? Wat valt hen op? Heb je interesse in zo’n scan? Neem dan
    contact op met Nicole, adviseur bij Praktische Zaken en mail

Je leest al: die stap verder kan best wat werk kosten. Ga daarom vooral aan de slag met de 10 tips. Die zijn makkelijk toe te passen en kosten je weinig extra tijd. Daar kun je vandaag nog mee beginnen! En dan komt de stap verder later wel.

Meer informatie?

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.

Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven