10 tips voor stichtings- en verenigingsbesturen

Een eervolle, maar tegelijkertijd ook omvangrijke taak: als bestuurder van een vereniging of stichting komt er soms behoorlijk wat op je af. Om ervoor te zorgen dat je hierin meer gemak ervaart en als organisatie te kunnen groeien, delen we hieronder 10 tips voor stichtings- en verenigingsbesturen , die we onder andere verzamelden naar aanleiding van de workshop ‘Krachtig Besturen’ door Frank Hoes. Laat je inspireren!

Tip 1. Maak praatjes

Om als bestuur feeling te houden met de vrijwilligers of medewerkers van je organisaties, helpt het enorm om ‘praatjes te maken’. Neem wat vaker de tijd voor een informatief of persoonlijk gesprekje. Zo bouw je mee aan een ontspannen werkhouding en een fijne persoonlijke omgang. Ook houd je daarmee de lijntjes tussen bestuur en werkvloer kort, en zo hoor je op een informele manier meteen wat er zoal speelt, nog voor eventuele uitdagingen zich voordoen. Initieer dus wat vaker een gesprekje en stel gerust eens wat geïnteresseerde vragen.

Tip 2. Zorg voor plezier in het besturen!

Waar je aan het begin als bestuurslid nog vol enthousiasme begon, is de lol er na een tijdje misschien vanaf. Waar ligt dit aan? Ga eens na welke bestuursstijl in jouw bestuur de overhand heeft, en  onderzoek aan de hand daarvan welke verbeterstappen je kunt zetten om weer meer plezier, trots, kracht en waardering te ervaren. Dit artikel kan je hierbij helpen.  
Bonus-tip: lees ook eens de andere blogs van ‘bestuursgoeroe’ Frank Hoes.

Tip 3.Werf nieuwe bestuursleden, door eerst actieve vrijwilligers te betrekken.

Voor sommige mensen is de drempel om bestuurder te worden hoog. Wanneer je actieve vrijwilligers bij je bestuur weet te betrekken, boek je vaak meer succes. Als ze eerst een ‘kijkje in de keuken’ krijgen, en kunnen helpen met een vrijblijvende, overzichtelijke bestuursklus, is de drempel om vervolgens bestuurder te worden veel lager. Dus biedt eens wat korte klussen aan. Zo kan investeren in aspirant bestuursleden waardevol zijn voor de toekomst.

Tip 4. Durf te vragen: doe ik het goed?

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een krachtig bestuur wordt gevormd door een vragende houding. Door simpelweg de vraag te stellen ‘doe ik het wel goed?’ behoud je een frisse blik op zowel de organisatie als de bestuursfunctie. Het beperkt de tijdsdruk (doe ik wel de goede dingen?) en het maakt een organisatie wendbaar en inspelend op de actualiteit. Met een bestuur dat zich die houding eigen durft te maken, kunnen mooie plannen worden gesmeed, die ook daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Een in aansluiting op tip 1: De vraag ‘Doe ik het wel goed?’ kan een eerste oproep zijn om nieuwe bestuursleden te vinden: voordat je er erg in hebt denken en doen ze ook mee. Want kritiek geven doet iedereen graag, en voor je het weet zijn ze betrokken.

Tip 5. Stel een beleidsplan op

Wie een droom wil realiseren, heeft een plan nodig. Door helder in kaart te krijgen voor welke missie de organisatie zich inzet, kun je als bestuurslid eenvoudiger waakzaam zijn op de te behalen doelen. Een beleidsplan vormt de leidraad van waaruit je focus kunt behouden op dat wat écht belangrijk is, zodat je je minder hoeft te laten leiden door ad hoc zaken.

Op het internet zijn veel voorbeelden en tips te vinden voor het schrijven van een eenvoudig beleidsplan, bijvoorbeeld hier.
En kom je er zelf niet helemaal uit? Ga dan naar tip nummer 6.

Tip 6. Help elkaar verder

In Arnhem zijn honderden bestuursleden die vaak tegen dezelfde zaken aanlopen. Zoek eens een ander bestuur op om kennis en ervaring uit te wisselen. Je bent niet alleen! Ook worden er regelmatig workshops en bijeenkomsten georganiseerd.
Wanneer je je op de nieuwsbrief van Stadskracht Arnhem abonneert, wordt je op de hoogte gehouden van de diverse komende workshop, tips en activiteiten.

Tip 7. Organiseer je financiën goed

Om de financiële administratie en verantwoording beter en eenvoudiger te maken, ontwikkelde Praktische Zaken in samenwerking met accountantskantoor Jongejan, verschillende burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en de gemeente Arnhem een eenvoudige methode die we graag met je delen. Wil je informatie hierover ontvangen, neem gerust contact met ons op.

Tip 8. Maak gebruik van gratis informatie en ondersteuning.

In Arnhem zijn er verschillende organisaties die je als bestuurslid kunnen ondersteunen als er vragen of problemen zijn. Meestal is dit kosteloos. Op deze pagina delen we een handig overzicht.

Sinds enige tijd zijn er meerdere regels van toepassing waaraan verenigingen en stichtingen dienen te voldoen, zoals de AVG, WBTR, en UBO-inschrijving. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar vaak valt het best mee. Op onze website zijn meerdere artikelen te vinden die je daarbij kunnen helpen. En kom je er dan nog niet helemaal uit, laat het ons weten, zodat je met een gerust gevoel kunt blijven besturen.

We praten we je alvast helemaal bij over de WBTR en de AVG en hier lees je hoe het zit met de UBO-inschrijving.

Tip 9. Deel informatie overzichtelijk

‘Ik zet het wel even op de mail’; dat klinkt uitnodigend, maar verhult een achterliggend probleem. Wanneer je alle informatie van de organisatie via een gezamenlijke platform als bijvoorbeeld Google Drive of Dropbox opslaat en deelt, kunnen alle leden de gemaakte notulen, rapportages, gemaakte afspraken (e.a.) makkelijke terugvinden. En bij de wisseling van het bestuur is een eenvoudige overdracht meteen gegarandeerd.

Tip 10. Evalueren

Evalueer als bestuur regelmatig hoe het gaat. Gebruik hierbij de 80/20 regel: over het algemeen gaat 80 procent goed en hooguit 20 procent niet goed. Laat dit ook terugkomen in de evaluatie: bespreek vooral  wat er goed gaat! Houd de toon van het gesprek luchtig en zorg voor een informele setting, zodat iedere deelnemer op zijn gemak zijn visie kan delen. Door een beknopt verslag te maken kun je op gemaakte afspraken terugvallen en onderwerpen waar nodig opnieuw evalueren. Plan het evaluatiegesprek gelijk in voor het eind van het jaar, zodat je de komende periode meteen goede voorbeelden kunt verzamelen om de evaluatie te concretiseren. Wat waren onze doelstellingen? Hoe hebben wij samengewerkt? Wat hebben wij ervan geleerd? En wat kunnen we volgende keer anders/beter doen? 

Worstel jij ook met het vormen van een krachtig bestuur? Heb je andere vragen waarvan je de antwoorden niet vond in onze 10 tips voor stichtings- en verenigingsbesturen ? Of zet je graag als Arnhems bedrijf je kennis en expertise in om besturen te versterken? Neem gerust contact op, samen komen we verder. Of meld je aan voor de nieuwsbrief van Stadskracht Arnhem, dan delen we tips en inspiratie, en houden je op de hoogte van onze activiteiten.

Het artikel 10 tips voor stichtings- en verenigingsbesturen is geschreven in samenwerking met:

logo vrijwilligerscentrale
logo de Arnhemse uitdaging

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.

Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.

Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven