Evenementen Organiseren: Deel 3 – De Promotie

Hoe organiseer je een evenement of project? Waar moet je rekening mee houden? Dit artikel is onderdeel van een reeks die zich richt op het plannen en organiseren van een evenement. Spreekt dit jou aan? Lees dan verder! 

De vorige keer hebben we gekeken naar wat er komt kijken bij de uitvoering, waar je rekening mee moet houden en of je het wel alleen wilt doen. Vandaag gaan we het hebben over de promotie, iets dat net zo belangrijk kan zijn!

Wat Is Promotie?

Wanneer we het hebben over promotie of marketing, hebben we het over een product of service onder de aandacht brengen. Reclame dus! Net zoals er miljoenen reclame spotjes bestaan zijn er ook veel verschillende manieren om een evenement te promoten. Maar hoe doe je dat? Waar moet je rekening mee houden?

In dit artikel leggen we verschillende vormen van promotie uit, waar je op moet letten wanneer je iets in de schijnwerpers wilt zetten, en tot slot ook nog een paar dingen die je beter niet kunt doen. 

Wil je meer leren over promotie? Overweeg dan om bijvoorbeeld op Google Digital Garage te kijken voor een online cursus hierover! 

Online Promotie

Je eigen website hebben klinkt misschien als de eerste stap in online promotie – en dat kan het ook zijn! – maar als niemand jou weet te vinden kun je de beste website op het wijde internet hebben en alsnog niet ver komen. 

Foto door Lukas Blazek via Unsplash

Een website is een goede manier om mensen te ontvangen via bijvoorbeeld een zoekmachine, maar dan komen ze alleen bij jou terecht wanneer ze de juiste woorden intikken in de zoekbalk. Je kunt meer succes hebben door ervoor te zorgen dat ze jouw promoties ook tegenkomen wanneer ze niet specifiek aan het zoeken zijn!

Zie het zo: jouw website is een winkel, maar voordat ze langs komen moet je eerst visitekaartjes uitdelen.

Kijk voor meer informatie ook bij ons artikel over social media marketing!

Offline Promotie

Natuurlijk hoeft het niet allemaal online te gebeuren. Flyers en posters zijn nog altijd een legitieme manier om het woord naar buiten te brengen. Als je die al hebt gemaakt voor op je website, kun je deze ook heel goed in de “echte” wereld gebruiken, en vice versa!

Meer weten over je eigen flyers maken? Misschien heb je wat aan ons artikel daarover!

Naast flyers en posters kun je ook denken aan dingen als de wijkkrant, huis-aan-huisbladen, of vakbladen. Een baniervlag laten drukken kan even prijzig zijn, maar vervolgens kun je die wel keer op keer gebruiken. 

Wat ook nog te overwegen valt is bijvoorbeeld een reportage. Probeer eens bij een lokale nieuwszender te benaderen voor een interview of een nieuwsbericht! 

Je kunt natuurlijk niet van hen verwachten dat ze (gratis) reclame gaan maken voor jou, maar mogelijk willen ze het wel hebben over het achterliggende doel van jouw project of evenement. Wat is jouw verhaal, en waar ben je mee bezig, en waarom? 

Op de site communicatietrends.multicopy.nl staat een artikel waar haarfijn wordt uitgelegd hoe je met jouw nieuws in de krant komt.

Nog wat tips!

Er zijn natuurlijk ook nog wat dingen die wellicht averechts kunnen werken wanneer je jouw evenement of project aan het promoten bent. We hebben er een paar op een rijtje gezet!

  • Liegen

Het lijkt misschien een beetje kinderachtig om dit op de lijst te zetten, maar ook kleine witte leugentjes tellen. Er is weinig dat mensen vervelender vinden dan voorgelogen worden. Zorg dus dat was je in je advertenties zet ook echt waar is!

  • Materiaal gebruiken waar je zelf niet blij mee bent

Als je er niet 100% achter kunt staan, kun je het beter niet gebruiken! Je wordt er zelf niet blijer van om keer op keer naar iets te kijken waar je ontevreden over bent, en het maakt je advertenties niet beter.

  • “Gewoon maar wat doen”

Iets doen zonder te weten waarom je het doet is geen goed idee. Het is beter om vooraf onderzoek te doen en duidelijk voor jezelf te krijgen waarom je bepaalde dingen wel of niet wilt doen!

Volgende keer: De Timing

We zijn nu al aardig op weg, maar we zijn er nog niet helemaal, want wanneer moet je precies beginnen met de promotie? Dat (en meer) lees je in het volgende artikel!

Heb je nog meer of specifieke vragen? Stel ze in de comments! 

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Stadskracht is er voor burgerinitiatieven en vrijwilligersorganisaties en ondersteunt, deelt kennis en verbindt. We staan naast je en gaan samen met jou op weg. We weten wat er in Arnhem mogelijk is en hoe het werkt. We helpen je verder en laten niet los tot het is opgelost.

Wil je meer weten over de mensen achter Stadskracht Arnhem, wat we doen en wat we voor je kunnen betekenen? Bekijk de pagina ‘Over ons’.

Regelmatig een dosis inspiratie en informatie in je inbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Foto door Melanie Deziel via Unsplash

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven