Hoe vraag je als buurthuis energiebelasting terug?

Huurt jullie stichting of vereniging een eigen pand en betalen jullie zelf de energiekosten? Dan is er een goede kans dat je de energiebelasting kunt terugvragen. Dat kan wel een paar duizend euro per jaar opleveren. In dit artikel leggen we uit hoe het werkt.

Allereerst: waar gaat het om?

De energiebelasting betaal je aan de energieleverancier. Je kunt het terugvinden op de jaarlijkse eindafrekening. Bepaalde instellingen kunnen de helft van de energiebelasting terugvragen aan de Belastingdienst.

Wie kunnen energiebelasting terugvragen?

Multifunctionele centra zoals buurthuizen kunnen energiebelasting terugvragen. In dit artikel gaan we in op de mogelijkheden. Een belangrijke voorwaarde is dat jullie de locatie grotendeels (meer dan 70%) gebruiken voor verhuur aan algemeen nut beogende instellingen of instellingen die een sociaal belang behartigen. Het geldt dus niet voor buurthuizen die hun locatie vooral commercieel verhuren.

Hoeveel energiebelasting kun je terugvragen?

De teruggaaf is 50% van de energiebelasting en de ODE (opslag duurzame energie), minus de heffingskorting.

Tot 5 jaar terug aan te vragen

Klinkt goed? Het wordt nog beter. Niet alleen kun je voor afgelopen jaar een bedrag van enkele duizenden euro’s terugkrijgen. Je kunt de teruggave zelfs tot 5 jaar met terugwerkende kracht aanvragen. Dat is helemaal mooi meegenomen.

Kijk maar eens naar dit rekenvoorbeeld

Dien je voor 5 jaar een aanvraag in, dan gaat het dus om ruim € 10.000,-

Let op: dit is een rekenvoorbeeld op basis van de energiebedragen van een bestaand buurthuis. De energiebelasting is afhankelijk van het verbruik en is daarom voor ieder buurthuis anders.

Energiebelasting terugvragen – hoe pak je dat aan?

Het aanvragen van de teruggave is niet bijzonder ingewikkeld. Maar het vraagt wel even je aandacht. We loodsen je er in 4 stappen doorheen.

Stap 1: kom ik in aanmerking?

Jullie instelling moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Jullie gebruiken het gebouw voor meer dan 70% voor instellingen die als ANBI (algemeen nut beogende instelling) zijn aangewezen of een sociaal belang behartigen. 
  • Jullie hebben een eigen energie-aansluiting. De eindfactuur voor energie moet op jullie naam staan.
  • Jullie hebben statuten waaruit blijkt dat jullie als doel hebben om het gebouw te beheren en ter beschikking te stellen aan sociale instellingen.
  • Jullie vallen niet onder de vennootschapsbelasting of zijn daarvan vrijgesteld.
  • Jullie zijn geen publiekrechtelijk lichaam (zoals gemeentes, provincies).

Wil je alle voorwaarden nalezen? Download dan het Handboek Milieubelastingen van de Belastingdienst. Je vindt de voorwaarden voor multifunctionele centra op pagina 101.

Komt jullie buurthuis in aanmerking? Dat is mooi. De Belastingdienst adviseert om binnen 13 weken na afloop van de verbruiksperiode (waarop de eindfactuur betrekking heeft) het verzoek in te dienen. Dan wordt de aanvraag binnen 8 weken afgehandeld. Ben je later, dan kan het langer duren. We adviseren om het verzoek in eerste instantie voor 1 jaar in te dienen. Wordt de vergoeding toegekend, dan kun je daarna met 5 jaar terugwerkende kracht de aanvragen indienen.

Stap 2: Maak een bezettingsoverzicht

Het gebouw moet voor meer dan 70% in gebruik zijn door sociale instellingen. Je mag deze 70% berekenen op basis van vloeroppervlak en tijdsduur, of op basis van huuropbrengsten.

Met een bezettingsoverzicht kun je het gebruik aantonen. Onze ervaring is dat je dit overzicht niet voor het hele jaar hoeft in te vullen. Als je hem maakt voor een week heb je kans dat het al wordt goedgekeurd.

Zorg dat op het bezettingsoverzicht staat:

  • Wie gebruikt de ruimte?
  • Wanneer en hoe lang?
  • Voor welke activiteit?

Voor de huurders geldt:

  • Ze zijn niet of maximaal 30% werkzaam in de sport, gezondheidszorg of onderwijs.
  • Ze hebben een ANBI-status of behartigen een sociaal belang.
  • Als ze een sociaal belang behartigen, moet dat uit hun statuten blijken. Verenigingen die geen statuten hebben, kunnen een verklaring afgeven over hun doelstelling. Je hoeft de statuten niet mee te sturen met de aanvraag, maar de Belastingdienst kan er wel om vragen.
  • Ze vallen niet onder de vennootschapsbelasting of zijn daarvan vrijgesteld.
  • Ze zijn geen publiekrechtelijk lichaam (zoals gemeentes en provincies).

Stap 3: verzamel de bijlagen

De Belastingdienst vraagt om deze bijlages mee te sturen:

  • De eindfactuur van het energiebedrijf
  • Een kopie van de statuten (alleen bij het eerste verzoek)
  • Het bezettingsoverzicht (alleen bij het eerste verzoek)

Stap 4: vul het formulier in

Vul het formulier Teruggaaf energiebelasting instellingen in. Je kunt het op de computer invullen en daarna printen. De meeste onderdelen van het formulier spreken voor zich. Misschien dat je even vreemd opkijkt bij de vraag om de EAN-code in te vullen. Deze vind je op de eindfactuur.

Let op:

  • Je dient 1 verzoek in per verbruiksperiode, dus voor de periode die op de factuur staat.
  • Je dient 1 verzoek in per factuur. Krijg je een aparte factuur voor gas en elektriciteit, dan moet je dus meerdere verzoeken indienen.
  • Je dient 1 verzoek in per onroerende zaak. Beheren jullie meerdere gebouwen, dan moet je dus meerdere verzoeken indienen.
  • Oftewel: je dient 1 verzoek per eindfactuur in.

Is alles ingevuld? Onderteken dan het formulier en stuur het samen met de bijlagen op.  

Extra hulp nodig?

Twijfel je of jullie in aanmerking komen voor de teruggave? Of loop je ergens tegenaan bij het invullen van het formulier? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag en doen dat kosteloos.

Kom je er niet uit?

Geen paniek. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!

Achter Stadskracht Arnhem zitten de Ideeënmakelaars, Adviesbrigade en Praktische Zaken. Elk vanuit onze eigen expertise ondersteunen wij vrijwilligersorganisaties en burgerinitiatieven in Arnhem bij de zaken waar zij tegenaan lopen.

Rob Wieten

Rob Wieten

Adviseur Praktische Zaken
De ervaring van Rob ligt met name op het gebied van de bedrijfsvoering. Je kunt bij hem terecht als het gaat om financiën, organisatie-vragen, personele en facilitaire zaken. Hij is altijd op zoek naar praktische en duurzame oplossingen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top