Geen verkeerd verkeersfeestje in het Spijkerkwartier

Hoe betrek je wijkbewoners bij een saai onderwerp als het verkeer? In het Spijkerkwartier weten ze het wel. Daar maken ze er gewoon een feestje van. Op 16 juli vond daarom bij Vrijstaat Thialf de Spijkerverkeerskermis plaats, compleet met draaimolen, circus, boemeltreintje en praatjes over het verkeer natuurlijk.

De Werkgroep Verkeer, met zeven vrijwilligers sterk de organisatie van de Spijkerverkeerskermis, heeft niet bepaald een flauw evenementje op poten gezet. Onder een knetterend zonnetje is Playground Thialf deze zaterdagmiddag zowaar het toneel van een mini-festival. Er is een skelterbaan, een autosimulator, een draaimolen, een fietscircus, een dj en een fietsversierwedstrijd. De wijkagent deelt neptattoos uit met het logo van de politie erop en laat zijn sirene horen. Er worden ijsjes, krentenbollen, meloen, Arnhemse koffie en tassen vol gifvrije plantjes uitgedeeld en kinderen kunnen met een treintje het hele terrein van Thialf rondtoeren. En, last but not least, is er een informatiemarkt en een podium waar lezingen worden gehouden. Vrijwilliger Maartje Bressers vertelt dat de ondernemers van de Steenstraat flink hebben bijgedragen aan de kermis. “Kijk, de bloemist heeft bloemetjes gedoneerd om de tafels op te vrolijken.” Bij de ingang van Thialf geeft zij stempelkaarten aan de bezoekers. Die kunnen overal gratis aan deelnemen. Ruim veertig vrijwilligers, herkenbaar aan lichtblauwe polo’s, vliegen over het terrein om het evenement om roletjes te laten verlopen. “Ik ben echt onder de indruk,” vat een buurtbewoner samen.

Voorbeeld voor de stad

Zo’n driehonderd mensen zijn op het verkeersfeestje af gekomen, jong en oud. Ook wijkwethouder Bob Roelofs is van de partij. In zijn speech noemt hij de manier waarop het Spijkerkwartier de jeugd betrekt bij de verkeersuitdagingen van de wijk een voorbeeld voor de rest van de stad. Rick Joosten, onderdeel van de Werkgroep Verkeer en samen met Map Nihom de kartrekker van het verkeersfestijn, is ook tevreden over het verloop van de dag. “Ik denk dat de wijk het wel als een succes ervaart.”

Parkeerfonds

De Werkgroep Verkeer houdt zich bezig met het parkeerbeleid en de leefbaarheid in de wijk en probeert bewonerswensen op het gebied van duurzaamheid, mobiliteit en circulariteit in kaart te brengen en waar mogelijk uit te voeren. De werkgroep heeft daarvoor het Parkeerfonds tot zijn beschikking. Het fonds is onderdeel van het Parkeerplan dat in 2018 in het Spijkerkwartier in werking trad. Op initiatief van bewoners en in samenwerking met de gemeente werd besloten om de meeropbrengst van de parkeergelden die binnenkwamen na de invoering van betaald parkeren en parkeren voor vergunninghouders te laten terugvloeien in de wijk. “Het is een serieuze meeropbrengst,” vertelt Rick. “Dan hebben we het over tonnen. Hoe dat geld besteed wordt, daar is binnen de wijk best wat frictie over geweest. Maar daar hebben we iets op bedacht.”

Hink-stap-sprong

Met het bestuur van het bewonersoverleg (de Spijkerbrigade) en de gemeente Arnhem maakte de Werkgroep Verkeer de afgelopen maanden een Flowchart: een handleiding om te bepalen welke wens of welk idee door wie beoordeeld moet worden. “Voor een paar hink-stap-sprongtegels hoeft alleen de Spijkerbrigade akkoord te geven, maar grotere uitgaven, zoals de Spijkerverkeerkermis, moeten ook langs de Werkgroep Verkeer en het Wijkoverleg. Nóg groter, het verbouwen van een straat bijvoorbeeld, dat wordt samen met de gemeente besproken,” legt Rick uit. “Nu duidelijk is wát we te besteden hebben en hóe we dat moeten doen, hoeven we alleen nog te weten waaráán we het geld gaan uitgeven. Want je kunt wel overal elektrische laadpalen gaan neerzetten, maar als niemand er gebruik van wil maken, ben je niet duurzaam bezig.”

Ludiek

Om die vraag te beantwoorden werd de Spijkerverkeerskermis in het leven geroepen. Volgens Rick is hiermee weer een stap gezet. “Het idee was om iets ludieks te doen om het net op te halen over bepaalde onderwerpen, zoals het opofferen van parkeerplekken voor bomen of het gebruik van deelauto’s in de wijk. Het moest wel echt ergens over gaan. We wilden niet zomaar een paar draaimolens neerzetten. Dat is gelukt. Zo goed als alle bezoekers hebben bijvoorbeeld de stellingen op onze website ingevuld. Met die uitkomsten kunnen we weer verder.”

www.spijkerverkeerskermis.nl

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top