Wijkredacties nemen een kijkje in elkaars keuken

Op een uitzonderlijk regenachtige laatste avond van juni kwam in Wijkcentrum Rijkerswoerd op uitnodiging van Praktische Zaken een groot deel van de Arnhemse wijkredacties samen om elkaar te ontmoeten, kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Want: niet iedere wijkredactie is hetzelfde. “Vijftien redactieleden? Bofkonten! Ik ben jaloers!”

De avond wordt afgetrapt met een voorstelrondje. Om de tafel zitten redactieleden uit Elderveld, Schuytgraaf, Klarendal, Holthuizen, Rijkerswoerd, Heijenoord, Hoogkamp, De Laar, Vredenburg en Hoogstede-Klingelbeek. “Een mooie opkomst”, vindt Annet Elzinga, adviseur bij Praktische Zaken en initiatiefnemer van de bijeenkomst. Volgens haar heeft ongeveer de helft van de genodigden de hoosbuien getrotseerd om aan te schuiven.

Communicatie

Na de kennismaking worden aan de hand van twee presentaties een aantal thema’s besproken. Het eerste onderwerp betreft de samenwerking tussen online en offline communicatie. Frans Lommen, redactielid van wijkkrant Het Woerdje, vertelt hoe dat in zijn werk gaat in Rijkerswoerd. De meeste aanwezige Arnhemse redacties gebruiken een website, een Facebook-pagina en een wijkkrant om te communiceren. Via Facebook wordt actueel nieuws gebracht, de krant is voor verhalen over buurt en buren. En advertenties, niet te vergeten. “We krijgen soms kritiek van lezers dat er te veel advertenties in Het Woerdje staan”, vertelt Frans. Hoofdredacteur Hans Geerlings: “Ze komen gewoon op ons af. Uit Nijmegen zelfs. Laatst heb ik er nog eentje moeten weigeren, omdat ik geen plek had.”
Het Woerdje werkt met een piepklein team. “Hans draait zo ongeveer in zijn eentje die hele krant in elkaar,” vertelt Frans. “Hij doet soms zelfs de bezorging!”

Verschillen

Alle redacties ervaren moeilijkheden met het vinden van vrijwilligers die willen schrijven, fotograferen, redigeren of bezorgen. Behalve die van Schuytgraaf. Dat team bestaat, volgens eindredacteur Diny Boogerd, uit een club van tien tot twintig mensen. Hoe ze dat voor elkaar krijgen, daar gaat de tweede presentatie van vanavond niet over – wel vertelt Diny van a tot z hoe die jaloersmakende hoeveelheid vrijwilligers de Schuytgraafse wijkkrant De Vierkrant uit de grond stampt. “Maar nu wil ik ook iets van jullie weten,” sluit ze af. “Waar ligt voor jullie de grens tussen advertentie en kopij?” “Dat is simpel,” zegt Zefanja Hoogers van de Klarendalse wijkkrant. “Als mensen er geld mee verdienen is het reclame en anders niet.” Niet voor iedereen is het zo helder. De meningen blijken verdeeld. Diny: “Deze discussies hebben we altijd op de redactie. Ik blijf het lastig vinden.”

Volgende ontmoeting

De presentaties geven, kortom, een kijkje in de keuken van een aantal wijkredacties én aanknopingspunten om van gedachten te wisselen. Van nee-nee stickers tot drukkerijen en van het schrappen in teksten tot ideeën voor interviews, het is het topje van een ijsberg aan onderwerpen die voorbijkomen. De avond is veel te kort om alles aan bod te laten komen. Copyright, content delen, samenwerken, financiën, het moet allemaal wachten op een volgende ontmoeting. Volgens Annet is de bijeenkomst geslaagd. “Leuk, al die enthousiaste reacties. Hier moet zeker een vervolg op komen.” Het voornemen is om in het najaar meerdere workshops of bijeenkomsten te organiseren, waarbij dieper in gegaan kan worden op een aantal thema’s. Deze bijeenkomsten worden binnenkort gepland.

Als je mensen uit de wijk op de hoogte wilt stellen over je initiatief kun je een berichtje sturen naar (één van) de wijkkrant(en). Vaak willen ze dit wel plaatsen, een overzicht van alle wijkkranten en wijkwebsites vind je hier.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top